Annemarie Dekker haar verhaal gaat viral © Annemarie Dekker
Photograph of M

Vrouw kan boodschappen aan de kassa niet betalen, Annemarie uit Ermelo is de redder in nood

Heb je dit gezien? Annemarie Dekker uit Ermelo maakt een behulpzaam gebaar in de supermarkt. Ze betaalt de boodschappen voor een vrouw die dat zelf niet kon. "Iets in de houding van de jonge moeder raakt me." Lees hieronder haar hele verhaal.

Annemarie Dekker haar verhaal gaat viral © Annemarie Dekker
Annemarie Dekker haar verhaal gaat viral © Annemarie Dekker

Tijdens Annemarie haar bezoek aan de supermarkt staat er een vrouw voor haar bij de kassa met twee volle boodschappenkratten. "Het valt me op dat het allemaal sterk afgeprijsde artikelen zijn", vertelt Annemarie op haar LinkedIn. De vrouw probeert met statiegeld het verschuldigde bedrag aan de kassa te verrekenen, omdat ze haar portemonnee is vergeten. "Helaas is het bedrag wat overblijft nog steeds te hoog om de winkel met boodschappen te kunnen verlaten", aldus Annemarie.

Iets in de houding van de jonge moeder raakt me

Zonder twijfel betaalt Annemarie de boodschappen en schrijft haar bankrekeningnummer op de achterkant van de kassabon. "Of ze nu echt haar portemonnee vergeten was of op dat moment niet genoeg geld voor boodschappen had. En of ik nu wel of niet die 27 euro terugkrijg, vind ik van minder belang. Ik kan het goed missen, en ik hoop bij haar een zorg te hebben weggenomen." En zoals afgesproken, staat een paar dagen later de 27 euro op de rekening van Annemarie met het bericht: 'Bedankt voor het voorschieten van de boodschappen'.

Overspoeld met reacties

Annemarie besluit haar daad te delen op haar LinkedIn-pagina om armoede bespreekbaar te maken. "Als social worker vind ik het belangrijk om complexe, maatschappelijke onderwerpen zoals stille armoede bespreekbaar te maken. En als mens hecht ik waarde aan het omzien naar elkaar en het verspreiden van positiviteit", vertelt Annemarie aan de Stentor.

Het bericht gaat viral en Annemarie wordt overspoeld met reacties. Ruim vijfentwintigduizend likes en duizend reacties krijgt ze op haar LinkedIn-bericht en dat had Annemarie totaal niet verwacht. Aan de Stentor vertelt ze: "Ik deelde het puur om te laten zien dat als je je ogen openhoudt, je altijd wel iets voor een ander kunt betekenen."

Ik dacht: al deze saamhorigheid, daar moeten we iets mee

Eigen hashtag

Om armoede nog bespreekbaarder te maken gaat Annemarie door. “Ik dacht: al deze saamhorigheid, daar moeten we iets mee." Daarom heeft ze samen met anderen de hashtag #27euro bedacht. "Het idee is dat mensen die het kunnen missen voor 27 euro iets moois doen voor een ander", vertelt ze bij de Stentor. 

Zelf heeft ze haar 27 euro al overgemaakt naar Stichting Uitgestelde Kinderfeestjes waar kinderen in armoede een kinderfeestje krijgen. Ze hoopt dat nog meer mensen haar zullen volgen, want - zoals je leest - kan 27 euro een groot verschil maken.