Zoom-boom
Photograph of M

Hoe de pandemie zorgt voor een 'Zoom-boom' aan cosmetische ingrepen

Je arriveert als eerste in de online-vergadering en totdat je collega's de digitale ruimte betreden kun je jezelf levensgroot op het scherm bewonderen. Best confronterend. Iedere rimpel, pukkel en wal is zichtbaar en steeds vaker denk je… Zal ik hier iets aan doen? Nou, bij veel mensen was tijdens de pandemie het antwoord daarop 'JA'.

Zoom-boom
Zoom-boom

De feiten op een rij 

Hoewel plastisch chirurgen het begin 2020 misschien somber inzagen ten opzichte van de klandizie, kunnen we stellen dat de pandemie hen voornamelijk meer heeft opgebracht. The economist spreekt zelfs van een 'Zoom-Boom'. The American Academy of Facial Plastic and Reconstructive Surgery heeft tijdens de pandemie een stijging van 10 procent in behandelingen over heel Amerika vastgesteld.

En niet alleen bij de Amerikanen zijn er de nodige spuitjes gezet en ingrepen gedaan. Ook in Frankrijk en Italië zagen mensen de pandemie als uitgelezen moment. In Frankrijk is het aantal cosmetische ingrepen met twintig (!) procent gestegen, schat French Society of Aesthetic Plastic Surgeons. Italiaan Pier Andrea Cicogna, eigenaar van Studio Cicogna zag zijn omzet met bijna eenderde stijgen tijdens de corona-hoogtijdagen.

Ongemerkt genezen 

Volgens The Economist is niet alleen de eindeloze confrontatie met je eigen gezicht tijdens alle online borrels en vergaderingen een trigger voor mensen geweest om iets aan zichzelf te laten doen. Ook het aantal uren dat we binnenshuis hebben gespendeerd is voor veel mensen het uitgelezen moment geweest om achter gesloten deuren (of achter een mondkap) in alle rust te genezen van de aanpassingen.

Normaal gesproken zien chirurgen voor de kerstvakantie een piek in het aantal bezoekers en afspraken, waarna mensen tijdens de feestdagen zonder toeziend oog van collega's kunnen genezen. Nu waren mensen het hele jaar door in de gelegenheid om ongemerkt iets te laten 'opknappen'.

De touwtjes in handen

Er is een derde opvallende verklaring voor de stijging in het aantal cosmetisch ingrepen. Volgens Richie Chan, hoofd cosmetische chirurgie bij OT&P Healthcare-kliniek in Hong Kong, stijgt met een crisis het gevoel van machteloosheid. Voor mensen kan dat een trigger zijn om andere dingen aan te grijpen die wel binnen je eigen macht liggen. Een van de dingen - je raadt het al - is een cosmetische ingreep.

Na 9/11 zag hij een stijging van 6 procent in ingrepen

Pierfrancesco Cirillo, hoofd van de Italian Association of Aesthetic Plastic Surgery in Rome, sluit zich bij deze verklaring aan. Na 9/11 zag hij een stijging van 6 procent in ingrepen, en tijdens de financiële crisis was dit zelfs tien procent. 

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

'Supermarkt gezichten'

Het stijgend aantal ingrepen baart Italiaans arts Dr. Cirillo zorgen. Volgens het Britse blad ziet hij een soort 'supermarkt cultuur' ontstaan in esthetische chirurgie, waarbij bepaalde artsen meegaan in de wens van cliënten om onrealistische of ongezonde ingrepen te doen. De hype om uiterlijkheden van bepaalde celebrities na te streven moet door artsen worden gemeden, vindt dr. Cirillo. Meer succesvol en minder ambitieus volgens hem? "Kies voor een beeld van je jongere zelf."