Foto: ANP
Photograph of M

Een radicaal andere manier om te berichten over terrorisme

Elke nieuwsredactie heeft na een terroristische aanslag hetzelfde probleem: hoe moeten we hierover berichten? De Correspondent komt met een radicale oplossing die je aan het denken zet.

Foto: ANP
Foto: ANP

De media zitten elke keer weer met hetzelfde dilemma: moeten wij over een terroristische aanslag berichten of niet? Doe je het wel, dan geef je de terroristen de aandacht die ze willen. Je maakt de angst in het land groter, ook al is de dreiging op een aanslag niet zo groot. Doe je het niet, dan bagatelliseer je een grote tragedie waar mogelijk veel mensen bij zijn komen te overlijden.

Vermijd sensatie

Ook op de redactie van De Correspondent kampen ze met dit probleem. Zowel correspondent David van Reybrouck als hoofdredacteur Rob Wijnberg hebben erover nagedacht. Van Reybrouck komt met een voorzichtig advies bestaande uit richtlijnen, waaronder: vermijd een sensationele aanpak, doe niet aan speculatie en verstrek informatie over hulplijnen en opvangmogelijkheden.

De media gedragen zich alsof ze op een eiland zitten

Rob Wijnberg

Rob Wijnberg heeft een radicale oplossing!

Wijnberg komt met een meer radicale oplossing: gooi de nieuwsindustrie helemaal om! Zodra er een aanslag plaatsvindt ‘moeten’ alle media daar iets over zeggen. Ze gedragen zich alsof ze allemaal op hun eigen eilandje zitten: ze berichten over dezelfde gebeurtenissen, hetzelfde filmpje of dezelfde foto. De gebruiker is geabonneerd op meerdere nieuwsbronnen en krijgt steeds opnieuw hetzelfde angstaanjagende filmpje binnen.

Foto: Pexels
Foto: Pexels

Terroristen krijgen wat ze willen

Zo krijgen terroristen dus nog meer aandacht. Wijnberg komt in zijn stuk met drie suggesties voor verandering van de media. Wij vatten ze hier kort samen:

1. Verander het verdienmodel

Nu moeten nieuwsmedia grotendeels rondkomen van advertenties. Dat betekent: hoe meer kliks je hebt op een bericht, hoe groter je inkomen. Media gaan dan op zoek naar clickbait. Kijk kritisch naar je inkomsten en of je minder sensationeel kunt berichten.

2. Meer specialisatie

De meeste media praten over dezelfde gebeurtenis, vanuit dezelfde invalshoeken. Om een aanslag meer in de context te zien, is het belangrijk dat media zich gaan specialiseren in waar ze goed in zijn. Kies een specialisatie en wordt daar de beste in!

3. Meer samenwerken

Samenhangend met het vorige punt, is het belangrijk dat media niet langer met elkaar concurreren maar gaan samenwerken. Het gemeenschappelijke doel: de ontvanger zo goed mogelijk informeren.

Foto: ANP
Foto: ANP

Zou het werken?

Weliswaar zijn Wijnbergs suggesties ietwat radicaal en niet direct toepasbaar, maar zijn stuk is zeker de moeite waard om te lezen. Ook Van Reybrouck heeft een aantal goede ideeën. En elke brainstorm over hoe we nou met die aanslagen moeten omgaan als redactie is welkom!

Bron: 
De Correspondent