John Oliver
Photograph of M

Nederlandse knikkerbroers zijn een hit dankzij Amerikaanse Last Week Tonight-show

De spanning in het stadion is voelbaar, de tribunes zijn overvol en duizenden mensen kijken online mee. En nee, we hebben het niet over voetbal. Jelle's Marble Runs gaat over knikkers. Amerikaan John Oliver is fan: "het is fantastisch!" Zegt hij in zijn Last Week Show. Nu zijn de Nederlandse knikkerbroers een wereldhit.  

John Oliver
John OliverScreenshot YouTube

First things first: over wie hebben we het hier precies? 'Jelle's Marble Runs' is bedacht door de Nederlandse broers Jelle (34) en Dion (39) Bakker. De autistische Jelle heeft van kinds af aan een passie voor knikkerbanen. Niet zomaar een passie, hij raakt in een hyperfocus wanneer hij zich bezig houdt met de knikkers. Jelle heeft zelfs een eigen museum in Nijmegen en bouwt de meest fantastische banen. De aanvragen voor zijn knikkerbanen stromen inmiddels uit alle hoeken van de wereld binnen.

Een meesterzet

Zo'n veertien jaar geleden besloten de broers de knikkerbanen op beeld vast te leggen en te delen banen op YouTube. Inmiddels is dat concept uitgebreid met heuse knikkertoernooien, het blijkt een doorslaand succes. Het YouTube-account 'Jelle's Marble Runs' heeft een grote achterban. Eerder dit jaar vonden de broers dat het tijd was om verder te groeien: op zoek naar sponsoren die hen een zetje in de goede richting kunnen geven met het organiseren van knikkerraces.

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Amerikaanse talkshowhost

En die oproep voor sponsoren werd opgepikt: Amerikaanse talkshowhost John Oliver stuitte op het Nederlandse fenomeen en is de nieuwe hoofdsponsor van de knikkerbroers. Afgelopen april telde het account bijna 800.000 abonnees, en dat aantal groeit nu met honderdduizend per dag. Buiten de vermakelijke kant van het knikkeren draagt het account ook maatschappelijk een steentje bij. Het account doneert grote bedragen aan de voedselbank. De show van Oliver schenkt vanaf nu 5000 dollar aan de voedselbank uit naam van de knikkerracewinnaar. Daarbovenop heeft de winnaar nog eens 20.000 dollar te besteden als steun voor een goed doel naar keuze. Wie goed doet, goed ontmoet. 

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Mocht er nu nog veel werk op je wachten, moet je snel ergens de kinderen ophalen of heb je nog een berg was weg te werken? Stel je bezoek aan het knikker-account van deze broers dan vooral nog even uit. Want, als je eenmaal in de wereld van knikkers verzeild raakt, dan ben je nog wel even zoet...