1969, 6 augustus. Het kunstvlees, voornamelijk bereid uit sojabonen is met ingang van vandaag in ons land te koop: het grootwinkelbedrijf Vroom&Dreesman heeft voor de eerste zeven maanden het exclusieve verkooprecht verworven.
Photograph of M

Minder vlees, meer vervangers: deze Britse supermarkt zet vooruitstrevende stappen

De noodkreet van bioloog David Attenborough weet binnen een week ruim zeventien miljoen mensen te bereiken. 'The World is in Trouble', klinkt zijn bezorgde en alarmerende boodschap. Een van de oplossingen die hij daarbij aandraagt: stop met vlees eten. Om dat doel te bereiken zet deze Britse supermarkt een stap in de juiste richting. The Guardian legt uit hoe ze dat doen!

1969, 6 augustus. Het kunstvlees, voornamelijk bereid uit sojabonen is met ingang van vandaag in ons land te koop: het grootwinkelbedrijf Vroom&Dreesman heeft voor de eerste zeven maanden het exclusieve verkooprecht verworven.
1969, 6 augustus. Het kunstvlees, voornamelijk bereid uit sojabonen is met ingang van vandaag in ons land te koop: het grootwinkelbedrijf Vroom&Dreesman heeft voor de eerste zeven maanden het exclusieve verkooprecht verworven. ANP Foto

Groot Brittannië behoort tot de grote carnivoren van de wereld. Er wordt - net zoals in Nederland - zo'n 75 kilo vlees per persoon per jaar geconsumeerd. Om daar verandering in te brengen legt supermarktgigant Tesco de lat hoog: de verkoop van plantaardige vleesvervangers willen ze binnen vijf jaar met 300% (!) procent zien stijgen, schrijft The Guardian. Een behoorlijk ambitieus streven.

Who eats the most meat?
Who eats the most meat?BBC

Ter vergelijking: in Nederland is de verkoop van vleesvervangers in de afgelopen drie jaar met 50 procent omhoog gegaan, schrijft GroenKennisnet. Maar in Engeland ligt het net even anders. Daar is de vraag naar vleesvervangende producten alleen al in het afgelopen jaar met vijftig procent gestegen. 

Toch blijft een stijging van 300 procent in vijf jaar tijd ook voor onze overzeese westerburen behoorlijk ambitieus. Maar daar heeft de supermarkt zo haar redenen voor. "Door de aanpak van voedselverspilling weten we nu dat transparantie en ambitieuze doelstellingen de eerste stappen zijn richting een duurzaam bedrijf", laat Tesco directeur Dave Lewis aan The Guardian weten.

Flinke groei 

De wereldwijde vraag naar plantaardige eiwitten stijgt. De markt wordt momenteel gedomineerd door het Amerikaanse 'Beyond meat' en 'The impossible burger. En die bedrijven groeien behoorlijk hard: met een omzet van 3,75 miljard dollar in 2015 is de verwachting dit jaar geschat op 5,2 miljard dollar.

In Nederland neemt de vleesconsumptie in de afgelopen tien jaar iets af, schrijft de Universiteit van Wageningen. De vraag naar vleesvervangers neemt toe, maar het aantal mensen dat zichzelf ziet als vegetariër in Nederland is volgens dit rapport van Natuur & Milieu zo’n 2 procent… En, zoals Attenborough zegt: "De planeet kan miljarden vleeseters niet ondersteunen…" Volgens de bioloog moeten we stoppen met vlees eten, willen we iets tegen klimaatverandering doen. Zou de ambitieuze doelstelling van de Britten een stap in de goede richting zijn?

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen