Elektrisch fietsen: hoe gezond is dat eigenlijk volgens wetenschappers?
Photograph of M

Elektrisch fietsen: hoe gezond is dat eigenlijk volgens wetenschappers?

Zelf trap je de benen uit je lijf om de wind te trotseren op je oude barrel van een fiets, terwijl je een tel later moeiteloos wordt ingehaald door een andere fietser. Nou ja, fietser? E-biker, waarschijnlijk. De elektrische fiets is niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Maar wat doen die racemonsters nu echt voor je, qua gezondheid?

Elektrisch fietsen: hoe gezond is dat eigenlijk volgens wetenschappers?
Elektrisch fietsen: hoe gezond is dat eigenlijk volgens wetenschappers?

Handig en goed voor de beweging, is een veelgehoord pleidooi voor de elektrische fiets. Maar is zo’n fiets nou écht gezond? Wetenschappers van de Universiteit Twente zochten het uit en een verslaggever van de Stentor ging met de onderzoekers op pad. En wat blijkt? ‘Om je conditie te verbeteren is het volkomen nutteloos’, stelt de onderzoeker.

In 2020 was de helft van het totaal aantal verkochte fietsen een elektrisch exemplaar

Inmiddels tellen we op de Nederlandse fietspaden zo’n drie miljoen elektrische fietsen. En aan die opmars zal voorlopig geen eind komen. In 2020 was de helft van het totaal aantal verkochte fietsen een elektrisch exemplaar. En wat die fietsen nu precies voor de gezondheid doen, dat mocht verslaggever Joost Dijkgraaf zélf ondervinden. Gehuld in een masker dat de zuurstofopname meet, kan op de atletiekbaan van de Universiteit Twente het experiment van start gaan.

Fietsen of pedalen aaien?

Een data-analist en bewegingswetenschapper monitoren de fietsrondes. Verschillende ritten worden gefietst: van de turbostand op de e-bike, tot rondes op een normale fiets. Wat blijkt? Een kwartier trappen met behulp van de turbostand op de elektrische fiets, verbruikt minder energie dan vijftien minuten winkelen. Om preciezer te zijn verbruikt een volwassene tijdens een kwartier op de turbofiest 65 kilocalorieën, terwijl dit er tijdens eenzelfde aantal minuten winkelen 75 zijn. "Als je eenmaal in beweging bent, hoef je eigenlijk alleen nog de pedalen te aaien", aldus wetenschapper Jasper Reenalda.

Niet een geheel onverwacht resultaat: bij de gemiddelde ondersteuning van de e-bike worden er iets méér kilocalorieën verbrand in een kwartier tijd. Geen 65, maar 84 kilocalorieën. Wat voor de elektrische fietsliefhebbers misschien wél als een verrassing komt, is het verschil in energieverbruik tussen de gewone fiets, versus de elektrische. Op een traditionele fiets zonder poespas stijgt de kilocalorieteller tijdens een ritje in vijftien minuten tot 125. Bijna het dubbele (!) ten opzichte van een rit met turbo-ondersteuning.

(Op de) weg ermee?

En nee, dit is geen pleidooi om alle elektrische fietsen in de ban te doen. Het kan voor veel mensen wel degelijk de letterlijke bewegingsvrijheid vergroten. "Maar we moeten het niet gaan zien als een manier om je conditie te verbeteren", zegt wetenschapper Reenalda. "Daar werkt het dus gewoon niet voor."

Waar kinderen jarenlang dagelijks een flink stuk naar school fietsten, gebeurt dit nu niet zelden op een e-bike. Of dát nu echt nodig is, dat moeten we misschien toch opnieuw afwegen… Maar - in het voordeel van de e-bike - hoewel de gewone fiets bijna twee keer zoveel van ons vraagt als een elektrische fiets, is óók fietsen op de turbostand nog altijd beter dan de auto pakken.

Wil je meer weten, of het volledige verslag van dit experiment lezen? Dat kan via de link hieronder: