Vrouwen in minuscule bikini’s, mannelijke spierbundels en teksten over de jacht op de vrouw. Kan dat nog wel in een tijdperk waarin de #metoo beweging niet meer weg te denken is? Is het einde van het traditionele mannenblad in zicht? NRC zocht het uit.

View this post on Instagram

The New Masculinity @GQ

A post shared by Pharrell Williams (@pharrell) on Oct 14, 2019 at 7:58am PDT

Het ouderwetse mannenblad is niet meer van deze tijd, vindt in ieder geval de redactie van het Amerikaanse blad GQ. Zij nemen het voortouw en besluiten een nieuwe richting in te slaan met een new masculinity-editie van het blad. Weg met de traditionele doelgroepen van man of vrouw en op naar een inclusief blad. Gericht op welk geslacht dan ook.

Entertainment for men’

Naast de GQ zijn er inmiddels meer Amerikaanse bladen die kiezen voor een meer genderneutrale uitstraling. Waar de Playboy vroeger werd uitgebracht onder het motto ‘entertainment for men’, luidt het credo tegenwoordig ‘entertainment for all’. Dat klinkt wat ons betreft als een stap in de goede richting

Lees ook

Nederland loopt achter

Hoe staat het ervoor op de redacties van het Nederlandse mannentijdschrift? Niet al te best, denken wij. Zo wil Arno Kantelberg, hoofdredacteur van Esquire zich überhaupt niet uitlaten over het onderwerp. En voor de Nederlandse Playboy geldt nog steeds: ‘hoe meer naakt, hoe beter’.

Maar er is ook goed nieuws: met een vrouw aan het roer doet Men’s Health er daarentegen wél iets aan om vrouwen niet langer als een lustobject neer te zetten in het blad. Vroeger draaide het vooral om Bodybuilders en seks, maar tegenwoordig ligt de focus elders. Er staan meer gevoelige onderwerpen op de agenda, bijvoorbeeld over de psyche van de man. 

Toch staan de Amerikanen met 1-0 voor in deze omslag. In de Amerikaanse Men’s Health werd onlangs een homostel afgebeeld in het blad, terwijl dat in ons kikkerlandje nog niet ter sprake komt. Hier blijft het blad zich voorlopig richten op de heteroman.

Pharrell Williams

Voorbeeld doet volgen

Of ‘hét mannenblad’ in de toekomst helemaal zal verdwijnen uit de schappen? Dat weten we niet. Maar zoals wel vaker het geval is: voorbeeld doet volgen. Als de Amerikaanse trend uiteindelijk aan land komt hier, kunnen we in ieder geval een minder duidelijke scheidslijn verwachten tussen alle tijdschriften in de schappen. Op naar een kiosk zonder gladgestreken vrouwenlichamen en opgepompte spierbundels.

Pharrell heeft zich alvast opgesteld als pionier en staat als boegbeeld op de GQ ‘new masculinity’ editie. Ben je benieuwd naar zijn ideeën over man-vrouw verhoudingen? Lees het interview hier.