Marjolein Moorman
Photograph of M

"Extra lestijd moet niet afhankelijk zijn van inkomen ouders", bepleit Moorman

Grote achterstanden, toenemende kansenongelijkheid en een groot lerarentekort. Het onderwijs verkeert al jaren in een grote crisis. Maar door de gevolgen van de welbekende pandemie, wordt die krater steeds groter. Tijd voor actie en steunpakketten voor het onderwijs, vindt de Amsterdamse wethouder Marjolein Moorman.

Marjolein Moorman
Marjolein Moorman

Tijd voor actie

De nood is hoog, vertelt Moorman aan tafel bij Margriet. Samen met collega-wethouders uit andere grote steden stuurde ze een brandbrief naar de minister van Onderwijs, Arie Slob. Een noodkreet, met een duidelijke boodschap: de achterstanden in het onderwijs zijn heel groot en zullen niet vanzelf verdwijnen. In de brief noemen de wethouders vier punten die aangepakt moeten worden: de gelijke toegang van de peutervoorzieningen voor alle kinderen voor 0-4 jaar, extra leertijd voor kinderen en jongeren die dat het hardst nodig hebben, het uitstellen van het selectiemoment voor de middelbare school en de bestrijding van het lerarentekort.

We zien de achterstanden namelijk enorm oplopen

Moorman, die in de tv-serie Klassen met de camera wordt gevolgd, reageert op de persconferentie van dinsdag 12 januari. "Ik hoopte dat Rutte ook zou zeggen, na het aankondigen van de steunpakketten voor de economische sectoren, dat er steun zou komen voor het onderwijs. Maar dat bleef helaas uit", terwijl dat wel heel belangrijk is, voegt de wethouder toe. "Begrijpelijk dat de scholen nu dicht zijn, maar dramatisch is het wel voor de leerprestaties van de kinderen."

"Er moet een nationaal plan komen. We zien de achterstanden namelijk enorm oplopen in de grote steden." Een probleem dat zich niet alleen afspeelt in de Randstad, maar ook daarbuiten, voegt Moorman toe. "Dat geldt ook voor Zuid-Limburg en Noordoost-Groningen. We moeten dat echt niet onderschatten."

Online les

De scholen zijn fysiek dicht, maar online gaan de lessen door. "Je zou kunnen zeggen: kinderen leren bijna niks. En dat is natuurlijk ook begrijpelijk. Een computerscherm is niet hetzelfde als een klaslokaal", met deze manier van lesgeven, krijgen kinderen veel minder mee, aldus de wethouder. "Met name de kinderen die het thuis zwaar hebben of waar minder ondersteuning is. Die lopen nu enorme achterstanden op." En dus moet er een plan komen. "Hoe gaan we de stof weer bijspijkeren? Hoe gaan we extra tijd geven aan kinderen die dat nodig hebben?"

Geef ze meer tijd om te ontwikkelen

"Het gaat heel erg over het nu, maar we moeten het juist hebben over het straks", zegt Moorman, die het te stil vindt aan de kant van de minister van Onderwijs. Want ook al is er straks een vaccin en kan de samenleving weer open, blijven we zitten met dit probleem. "We moeten praten over het medicijn voor het oplossen van de achterstanden."

Meer tijd om te ontwikkelen

"De extra lestijd moet niet afhankelijk zijn van de inkomen van de ouders", aldus Moorman."Dat zie je nu heel vaak. Bijles is hartstikke duur. Ouders die dat kunnen betalen, geven hun kinderen daarmee een voorsprong." Om alle kinderen bijles te kunnen geven, is er een steunpakket nodig. "We moeten dat pakket hebben om extra leertijd te genereren voor kinderen die dat echt nodig hebben. Geef ze meer tijd om te ontwikkelen", vindt Moorman, die al langer strijdt tegen het bepalen van de schoolrichting op jonge leeftijd. "Niet dat selecteren op elfjarige leeftijd, maar geef ze op de middelbare school de kans om te ontwikkelen en te laten zien wat je ze kunnen."

Bekijk hier het gesprek:

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen