Ayu Lestari & Romy Dya
Jana Witteman
Jana Witteman
online redacteur

Als producer uitgemaakt voor 'groupie': "Er zijn meer vrouwen nodig op die plek"

Het is goed zoeken naar vrouwen in festival line-ups en volgens een eerder rapport van auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra is slechts dertien procent van hun leden vrouw. Tijd voor verandering, vinden de initiatiefnemers van Sisters in Songwriting.

Ayu Lestari & Romy Dya
Ayu Lestari & Romy Dya

Oververtegenwoordiging van mannelijke radio DJ's, festival line-ups gedomineerd door mannen en tussen alle technici moet je al helemaal je best doen om een vrouw te treffen. Tijd om het roer drastisch om te gooien, vinden initiatiefnemers van Sisters in Songwriting Ayu Lestari (37) en Hester Terpstra (41). "De muziekindustrie is een mannenwereld waar de mannen elkaar weten te vinden. Er heerst een bro-cultuur", vertelt producer Ayu.

Van Bro-cultuur naar Sisterhood 

"Vrouwen in de muziek in Nederland voelen zich onvoldoende serieus genomen. Ze werken harder dan hun mannelijke collega’s en krijgen minder betaald. Ondertussen is er een gebrek aan vrouwelijke rolmodellen, dat deze ongelijke verdeling in stand houdt", stelt het rapport van organisatie Buma/Stemra in 2018. "Met Sisters in Songwriting willen we dat veranderen, een sisterhood creëren waarbij vrouwen binnen de industrie elkaar weten te vinden. De vrouwen zijn er namelijk weldegelijk, maar weten elkaar simpelweg vaak niet te vinden en duiken toch weer met mannen de studio in."

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Romy Dya, zangeres, producer en baas van haar eigen label is een van de drijvende krachten binnen het initiatief. Ze schrijft voor artiesten in binnen- en buitenland waaronder Maan én is de stem op de plaat 'So far away' van Martin Garrix en David Guetta. Samenwerkingen met niet de minste namen, dus. Toch is het alsnog knokken geweest om het te maken binnen de muziekindustrie. 

Ik wilde de handdoek in de ring gooien

Romy Dya

2018 was een belangrijk jaar voor Romy. "Een jaar eerder wilde ik de handdoek in de ring gooien en werkte ik bij de gemeente als jurist. Mijn toenmalige partner vond het belangrijk dat ik een 'normale' baan had om voor onze twee jongens te kunnen zorgen. Dat heeft mij tegengehouden volledig voor de muziek te gaan."

"Na die plaat met David Guetta en Martin Garrix heb ik toch de knoop doorgehakt. Mijn partner en ik gingen uit elkaar en ik koos voor mezelf en mijn carrière. Ik ben mijn droom achterna gegaan, wat niet altijd makkelijk was. Noodgedwongen heb ik mijn huis moeten verkopen, maar soms zit er in tegenslagen juist een grote zegen. Met de winst die de verkoop van mijn huis heeft opgeleverd, kon ik opnieuw investeren in mijn carrière." Met succes, want inmiddels leeft ze van haar muziek.

Scheve verhoudingen

Beide vrouwen hebben van muziek hun fulltime baan weten te maken, maar dat ging niet zonder slag of stoot. "Toen ik in 2009 een muziekopleiding deed, waren er naast mij slechts twee andere dames op een groep van twintig studenten", vertelt Ayu. Die verhouding blijkt een tekenend beeld voor de rest van haar carrière.

Oh, ben jij de zangeres?

"In 2011 liep ik stage bij Platinum Sounds in New York. Ik was letterlijk de enige vrouw die daar rondliep. Vrouwelijke producers worden in eerste instantie vaak aangezien als zangeres", als dan blijkt dat dat niet klopt, levert dat vragende gezichten op. Toch ziet Ayu ook een positieve trend ontstaan, in vergelijking met haar tijd in New York. "Er duiken steeds meer vrouwelijke DJ’s op, en merken als Ableton werken steeds vaker met vrouwen die uitleg geven over de programma’s, wat hopelijk weer andere vrouwen inspireert."

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

'Fatass' of 'groupie' 

"Je ziet in de top van de muziekindustrie nog altijd bijna alleen maar mannen. Op die plekken hebben we meer vrouwen nodig", zegt Romy. "Ik heb weleens meegemaakt dat een rapper in de studio ineens 'fatass' tegen mij zei, op een seksuele manier, of dat ik werd aangezien als 'groupie' van de artiest. Wanneer ik zeg dat ik de producer ben, krijg ik vaak de reactie; ‘oh, van wie heb je dat geleerd?’ Mensen verwachten geen vrouw in die positie", vertelt ze. "Ik weet inmiddels hoe ik mijn mannetje moet staan, de reacties boeien me niet meer", voegt ze toe.

In januari vorig jaar hebben vijftig vrouwen uit de Nederlandse muziekindustrie de handen ineen geslagen tijdens het writingcamp van Sisters in Songwriting. Het resultaat? "Het album dat we uitbrengen op internationale vrouwendag 2021 is van A tot Z gemaakt door vrouwen; van engineers, tot producers en artiesten. De zichtbaarheid van vrouwen moet worden vergroot en we willen interesse wekken bij jonge vrouwen die dromen van een carrière in de muziek. Het is tijd dat de algehele perceptie verandert", stelt Ayu.