Zelfverdediging
Photograph of M

In gevaar? Met deze vijf tips weet jij jezelf voortaan te verdedigen

Soms beland je in situaties waarna je achteraf denkt: had ik maar… Zodra het gevaar geweken is, kun je wel duizend dingen bedenken die je had willen doen. Maar op moment supreme lijkt je brein wel een wattenbol. Wie weet volgende keer niet meer! Met deze tips ben je voorbereid op dreigende situaties.

Zelfverdediging
ZelfverdedigingUnsplash

De 41-jarige Clarissa Wright-Thomas volgt al jaren zelfverdedigingstrainingen bij Divas in Defense. Als pr-manager is ze vaak de laatste persoon die locaties verlaat. “Ik wilde technieken leren om mijzelf te kunnen beschermen wanneer dat nodig zou zijn.” The Lily heeft in samenwerking met Wright-Thomas, directeur van organisatie IMPACT Meg Stone en vice-president van Divas in Defense Vanessa Parker de belangrijkste tips op een rij gezet. Wat jij van hen kunt leren? Strategieën om jezelf verbaal, non-verbaal en online te verdedigen. Let’s go!

#1. Grenzen aangeven
“Geef aan waar jouw grenzen liggen en let goed op hoe de ander hierop reageert”, is de eerste tip van Stone. Veel mensen die anderen iets aandoen, gaan eerst op een subtiele manier grenzen over, legt ze uit. Ben je bijvoorbeeld met iemand aan het daten, heb jij direct verteld over je nachtmerries na het kijken van een horrorfilm, maar probeert deze persoon jou toch mee te slepen naar een doodenge film? Dan kan dit een signaal zijn dat hij/zij niet zorgvuldig met jouw grenzen omgaat en deze probeert te overschrijden. Wees dan op je hoede. Door jouw grenzen van meet af aan te communiceren, kun je beter inschatten hoe de ander hier in de toekomst mee om zal gaan.

Je stem is de eerste stap om jezelf te verdedigen

#2. Gebruik je stem
Dit scenario moet voor iedereen klinken als de hel. Maar stel dat je wordt aangevallen, gebruik dan altijd je stem, benadrukt Parker van Divas in Defense. “Je stem is de eerste stap om jezelf te verdedigen. Schreeuw ‘Nee!’ of ‘Blijf uit mijn buurt!’. Doe alles wat nodig is om ervoor te zorgen dat de aandacht van mensen in de omgeving wordt gevestigd op jou en je belager.”

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

#3. Mik op de ogen
Onze ogen zijn enorm kwetsbaar. Zelfs een klein stofje kan er voor zorgen dat iemand tijdelijk het zicht (volledig) verliest. Word je fysiek aangevallen? Probeer dan iemand te raken op dit kwetsbare punt, adviseert Stone. Hoe je dat het beste kunt doen? “Druk de toppen van je vingers als een snaveltje bij elkaar en probeer zo je belager in de ogen te raken. Zelfs als je het oog mist, maar wel het gebied daaromheen raakt, kan dit een terugdeinzende reactie veroorzaken. Dat geeft jou de tijd om te ontsnappen, of je voor te bereiden op een nieuwe aanval”, legt Stone uit.

#4. Bewaar al het bewijs
Grenzen stellen om te testen hoe iemand reageert, is ook online een belangrijke strategie, zeggen de experts. Zit je bijvoorbeeld op een datingapp en wil iemand met jou afspreken? Vraag bijvoorbeeld eerst om te bellen. Kijk hoe iemand daar mee om gaat. Probeert de ander jou gerust te stellen en ervoor te zorgen dat jij de boel vertrouwt, of neemt iemand je juist niet serieus? De reactie kan een voorbode zijn voor de toekomst!

#5. Tips voor de omstanders
Ben je niet zelf het slachtoffer, maar getuige van een dreigende situatie? Ook dan is het lastig om direct te handelen. Lastig, maar enorm belangrijk. De eerste stap die je kunt zetten, is oogcontact maken met het slachtoffer. Vraag of er hulp nodig is. Is het antwoord ‘ja’? Dan kun je bijvoorbeeld naast deze persoon gaan staan en tegen de belager schreeuwen dat hij/zij het slachtoffer met rust moet laten. Op zo’n manier voelt het slachtoffer zich gesteund.

Blijf altijd drie armlengtes bij de aanvaller uit de buurt

Natuurlijk is iedere situatie anders. Zorg er altijd voor dat jij zelf veilig bent, wanneer je te hulp wil schieten. Is er een directe fysieke dreiging? Blijf dan altijd drie armlengtes bij de aanvaller vandaan. Op die manier geef je jezelf tijd en ruimte om te kunnen reageren op onverwachte bewegingen.

Er zijn natuurlijk vele tips en tricks om jezelf te beschermen, maar (HELAAS!) bestaat geen magische truc die jou in iedere situatie kan redden, stelt Meg Stone, directeur van organisatie IMPACT. “Zelfverdediging gaat uiteindelijk vooral om vertrouwen op je intuïtie en voor jezelf opkomen wanneer je bang bent.” Meer lezen over de tips van deze vrouwen? Dat kan via de link hieronder:

Bron: 
The Lily