Foto: Twitter Paul McNamara
Photograph of M

Deze pizzeria heeft het beste antwoord op anti-homohuwelijk reclame

In Australië wordt het homohuwelijk binnenkort misschien gelegaliseerd. En daar is niet iedereen het mee eens. Maar de werknemers van pizzarestaurant Wiseguise hebben daar een originele oplossing voor.

Foto: Twitter Paul McNamara
Foto: Twitter Paul McNamara

In Australië is op 12 september een enquête verstuurd naar alle inwoners over de mogelijke legalisering van het homohuwelijk. De bevolking heeft tot 7 november tijd om de volgende vraag te beantwoorden: “Moet de wet zodanig worden aangepast dat koppels van hetzelfde geslacht kunnen trouwen?”

Geen ananas op je pizza

Door het landelijke onderzoek is er veel aandacht voor het homohuwelijk in Australië. Politici en diverse lobby’s proberen op allerlei manieren stemmen voor zich te winnen. Zo ook de lobbygroep ‘Coalition for Marriage’, die een groot billboard maakte met de slogan “It’s OK to say no”.

Dit reclamebord werd ook opgehangen naast de pizzeria Wiseguise in Launceston. De werknemers van de pizzeria waren iets minder blij met de politieke boodschap en bedachten er daarom iets luchtigs aan toe te voegen: “to pineapple on your pizza!”

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Top actie, toch! Maar juich ook weer niet te vroeg. De manager van Wiseguise deed dit vooral omdat hij bang was dat het reclamebord een negatief effect zou hebben op het aantal bezoekers. Hij besloot daarom samen met zijn werknemers om de tekst een beetje op te vrolijken.

Gewoon voor de lol

Volgens een van de werknemers Ben Barwick gaat het gewoon om een ludieke actie en wilden ze er geen politiek statement mee maken. Ze hebben daarom express alleen op hun eigen muur aan de achterkant van het restaurant geschilderd en niet op het reclamebord van de lobby.

Niet bindend

De uitslag van de enquête die de overheid houdt is overigens niet bindend, maar kan wel reden zijn voor de regering om te debatteren over het homohuwelijk of te stemmen over een wetswijziging. Er is veel kritiek op deze actie omdat veel mensen het nut er niet van inzien.

Er zijn al peilingen geweest die erop wijzen dat ongeveer tweederde van de bevolking voor de legalisering van het homohuwelijk is. En daarbij kostte het de overheid 120 miljoen dollar om de enquête per post te versturen naar alle inwoners.

En bekijk ook nog even dit...

Ook de Britse komiek John Oliver vindt al die referenda compleet overbodig. Hij is voorstander van het homohuwelijk en maakte al eerder een segment over de discussie in Ierland. Hij vindt de Australische enquête (en de conservatieve reacties erop) ook belachelijk. In zijn ‘Last Week Tonight’ show op HBO legt hij uit waarom.

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Bron: 
Upworthy