Influencers
Jana Witteman
Jana Witteman
online redacteur

Waarom het tijd is om de stigma's rond influencers te overdenken

Influencers belachelijk maken en wegzetten als oppervlakkig lijkt in de afgelopen jaren een collectieve hobby. Maar is dat wel terecht? Blijven we influencers weglachen of is het tijd om deze beroepsgroep eindelijk serieus te nemen, en hen te erkennen als de meest efficiënte marketeers en (personal) brandmanagers ooit?

Influencers
InfluencersInstagram

Om je meteen met je neus op de feiten te drukken: Nederlanders besteden per dag gemiddeld 8 uur en 45 minuten aan media, wijst een rapport uit van het ministerie van Onderwijs Cultuur en Wetenschap. Meer dan het aantal uren nachtrust van de gemiddelde mens. Laat dat nog even op je inwerken. 

We noemen hen niet voor niets influencers

Als we met die kennis weer eens kijken naar de impact van influencers realiseer je je misschien al hoe groot hun invloed is. We noemen hen niet voor niets 'influencers'. Rachel David, CEO van het bedrijf Hashtag Communications, legt deze impact haarfijn uit in haar TedTalk: 

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Wie vertrouw je sneller? 

Jennifer Aniston die een televisieserie tussen neus en lippen door een mooie fles wijn aanprijst? Of 'the girl nextdoor' met een minder groot bereik, die online een groot deel van haar leven met je deelt en je vertelt dat een bepaalde tandpasta je tanden écht witter maakt? Juist. Het tweede klinkt betrouwbaarder. Als je jezelf in iemand herkent, zul je eerder iets van diegene aannemen dan wanneer iemand ver van je af staat, legt Rachel David uit.

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

via GIPHY

Hoe werkt dat? 

Rachel vervolgt haar verhaal: "70 procent van de aankopen van millennials is gebaseerd op aanbevelingen van mensen uit je directe omgeving. Daarbij komt dat 60 procent van onze aankoopbeslissingen wordt beïnvloed door aanbevelingen online. Bijvoorbeeld door social media berichten of blogposts." Als we daarbij het gegeven in ons achterhoofd houden dat we bijna negen uur per dag besteden aan media, klinkt het aannemelijk dat de invloed van influencers enorm is. 

Juíst via deze social media kanalen voelen we ons verbonden met de mensen die we volgen

En inderdaad: het klopt dat deze negen uur media-aandacht bestaat uit traditionele media zoals radio en tv, maar ook social media kanalen maken daar deel van uit. Juist daar hebben influencers terrein veroverd. Via social media kanalen voelen we ons verbonden met de mensen die we volgen. De YouTubers die ons via vlogs een kijkje geven in hun bezigheden, en de Instagrammers die ons dagelijks een update geven met een portie beeld op je tijdlijn, geven je het gevoel dat ze dichtbij je staan. Omdat deze influencers deel uitmaken van jouw dagelijks leven voel je een bepaalde vertrouwensband. Van de online persoonlijkheid met wie je dagelijks 'contact' hebt, zul je eerder een aanbevolen product in je (digitale) winkelmandje stoppen, dan wanneer de grote celebrities van deze wereld ons iets aanprijzen.

Dit bericht bekijken op Instagram

what lip is your fav tap for details! @kyliecosmetics

Een bericht gedeeld door Kylie (@kyliejenner) op

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen

Neem bijvoorbeeld Kylie Jenner. Inmiddels wordt zij gezien als celeb, maar in eerste instantie kennen we haar als een persoonlijkheid, niet als sporter, zangeres of danseres. Ze is een persoonlijkheid die haar eigen merk zó goed heeft weten te verkopen door middel van personal branding, dat ze alleen al met haar make-uplijn in drie jaar tijd een omzet van 900 miljoen wist te draaien. 

Tijd voor erkenning

De hoogste tijd om te erkennen dat influencers wel degelijk van grote invloed zijn. En, het is al helemaal tijd om in te zien dat het werk dat zij doen in een stijgende lijn van belang is voor bedrijven en merken. Advertenties zijn ontzettend lang via dezelfde weg gepresenteerd aan consumenten: via traditionele televisiereclames, posters of billboards. 

Billboard Coca-Cola
Billboard Coca-ColaUnsplash

Revolutie op revolutie

Hoewel het misschien nog even duurt voordat de boodschap bij iedereen is aangekomen: we bevinden ons in een digitale revolutie. Waar we de 18e eeuw te maken hadden met een industriële revolutie, in de vorige eeuw werden blootgesteld aan massamedia in de vorm van radio en tv, bevinden we ons nu in het digitale tijdperk. We leven in een tijd waarin we worden blootgesteld aan nieuwe mediakanalen die ons overspoelen met producten, gepresenteerd door mensen met wie we ons verbonden voelen. Ook al lijkt het misschien een collectieve hobby om influencers te zien als oppervlakkig, later zullen zij misschien wel de geschiedenis ingaan als de meest invloedrijke marketeers van deze eeuw. 

Bron: 
TED Talk
17 april 2020 17:45
Bron: 
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap

Meer over influencers:

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen