Distraction
Photograph of M

Chaos en gebrek aan structuur? Met deze vijf tips ga jij gefocust te werk

De dringende oproep om zoveel mogelijk thuis te werken is nog altijd van kracht. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet continu afgeleid bent door allerlei dingen die óók ‘moeten’ gebeuren? Hoe zorg je dat je gefocust blijft en jezelf niet om de haverklap moet terugfluiten? Met deze tips zorg je voor meer focus (en minder afleiding)!

Distraction
DistractionUnsplash

Er ligt een enorme berg werk op je te wachten, maar opeens MOET het vuilnis naar buiten, zijn er tien wassen te draaien en lijkt de vloer te smachten om een goede beurt van de stofzuiger.  Maar zijn het wel al die externe factoren die ervoor zorgen dat je constant afgeleid bent? Nir Eyal, schrijver van het boek 'Indistractable', zet vijf manieren op een rij die zorgen voor een gefocust brein.

#1. Maak een dagplanning (niet alleen een to-do lijst!)

Het allerbelangrijkste, volgens Eyal, plan je dag. "Want, als je zelf je dag niet plant, dan wordt dat gedaan door anderen", zegt hij. Veel mensen hebben het volste vertrouwen in het maken van een to-do lijst, maar dat is niet genoeg. Dingen opschrijven die gedaan moeten worden, zorgt er niet voor dat ze ook daadwerkelijk worden uitgevoerd. In realiteit lukt het vaak niet om je hele to-do lijst af te vinken en kun je de helft meenemen naar de volgende dag.

Dus, begin voortaan niet met het opschrijven met hetgeen dat uiteindelijk gedaan moet zijn, maar schrijf op wat er voor nodig is om die taken te volbrengen. En ook niet onbelangrijk: schrijf op hoeveel tijd je nodig hebt om die taken uit te voeren. "Focus op de input, in plaats van de output", legt Eyal uit.

2. Check sociale media en mails op bepaalde tijden 

Afleiding heeft grote gevolgen, zegt Eyal. Een van die gevolgen is dat het wel twintig minuten kan duren om onze focus te herpakken nadat we kort worden gestoord. "Veel mensen hebben niet in de gaten wat het met ons doet als we worden afgeleid" Een belangrijk stoorzender? Berichten op sociale media en mails die constant binnenstromen. Om die verstoringen in te dammen kan het helpen om een bepaalde tijd in te plannen om je mails te checken en een tijd af te spreken wanneer je sociale media checkt. Wanneer je die momenten gepland hebt, ben je minder geneigd om ieder moment dat je je verveelt of alleen voelt je telefoon erbij pakken en te checken wat de wereld om je heen uitspookt.

BBC Ideas
BBC Ideas

3. Wat is de trigger om afleiding te zoeken? 

Wetenschappers die onderzoek hebben gedaan naar stoppen met roken, kwamen erachter dat het makkelijker is om te stoppen wanneer men bewust omgaat met de interne drang om te roken. Bewust ervaren wat je voelt, de drang waarnemen, opmerken dat deze aanwezig is, maar ook weer verdwijnt, maakt het makkelijker om te stoppen. Eyal vergelijkt het met surfen: je wacht op de golf, surft de golf en dan verdwijnt hij weer. Een interne drang komt, en gaat.

 

4. Wisselen van taak: een cruciaal moment

De momenten waarop we wisselen van taak, zijn heel listig, legt Eyal uit. Wanneer je uit een meeting komt, en besluit 'even snel' je mail te checken, kan je daar te lang in blijven hangen en ben je uiteindelijk wéér afgeleid. Pas op met wat je doet op het moment dat je een taak hebt volbracht: voor je het weet ben je ineens een half uur verder, omdat je ‘even snel’ een mailtje wilde beantwoorden, maar dan ineens twaalf mails verder bent. Begin liever direct aan je volgende taak, en laat die mails wachten tot het daarvoor bestemde moment.

5. Je hebt het zelf in de hand 

Een onderzoek naar alcoholverslaving wijst uit dat niet de fysieke verslaving doorslaggevend is op weg naar een sober bestaan, maar de mentale toestand. Degenen die niet teruggrijpen naar de fles tijdens het afkickproces, zijn de mensen die geloven dat ze de kracht hebben om te stoppen met drinken. Wanneer we denken dat het externe factoren zijn die ons afleiden, is het dus lastig om gefocust te blijven omdat we de schuld geven aan iets dat buiten onszelf ligt. Het is niet je telefoon, Facebook, instagram of het huishouden dat je afleidt van je werk... Je maakt zelf de keus om je te laten afleiden. En ook al spelen externe factoren natuurlijk een rol in de mate van afleiding, uiteindelijk ben jij degene die de aandacht verdeelt. 

De video van BBC Ideas zelf kijken? Klik op het fragment hieronder:

Je hebt de social media cookies niet geaccepteerd.

Om bovenstaande inhoud te bekijken moet je de social media cookies accepteren. Hierdoor kan je social media berichten zien, delen en erop reageren.

Wijzig cookie instellingen